Ekipaget

Ekipaget

Mover - Installation


Förpackningen

Allt som behövs för installation kommer i en förpackning på ca 30 kg.

 Allt ligger väl packat i lådan, även det installations materialet som normalt inte ingår i Trumas kit.
Extra materialet består av en huvudbrytare, kabelskyddsslang och tätningsmedel för golvgenomföringen.

Tillbehör

Vissa chassier kräver special tillbehör men inte för vårt.
För att få reda på om man behöver något monterings tillbehör så står det i manualen som går att ladda ner från Trumas hemsida.

Manualen

Manualen har 96 sidor varav 12 på svenska.
 En (1) sida beskriver den mekaniska installationen.
Tre sidor beskriver den elektriska inkopplingen.
Tre sidor med bruksanvisning
Resterande är säkerhet och special tillbehör

Platsval

Mover® XT för en axel monteras företrädesvis framför axeln. Under speciella omständigheter (t.ex. platsbrist) är montering även möjlig bakom axeln.

Verktyg

Nödvändiga verktyg och hjälpmedel För montering
  • Liggunderlag
  • Hylsor 8, 10, 13, 17 mm
  • U ring nycklar 8, 10, 13 och 17 mm
  • Insexnyckel 4
  • Torx 25
  • Momentnyckel (3,5 – 50 Nm)
  • Kabelavbitare
  • Borrmaskin
  • Borr  5, 22 och 25 mm Ø
  • Talmeter
  • Stor och liten polygrip
  • Vattenpass
  • Stjärnskruvmejsel
  • Strips 125 och 350 mm
  • Eltejp och markerings tape
  • Krympslang slang
  • Butyl

Mekanisk installation

(1 timme)

Placeringen kommer att vara framför axeln.

Två motorenheter och ett fyrkantsrör är det enda delarna
Infästningen till chassit sitter monterad på motorenheterna vid leverans från fabrik.


Sticker in fyrkantsröret i den ena motorenheten och hänger upp det på chassit.
Där efter sticker på den andra motorenheten på fyrkantsröret och häger upp det.



Då var allt på plats, nu skall det bara justeras in.
Drivrullen skall ligga 20 mm från däcket och däcket skall täcka hela drivrullens bredd, i vårt fall så kom movern 10 mm från den röda stötdämparen.

Då var det bara att spänna fast allt och kolla så det fortfarande är 20 mm till däcket. 20 mm mall medföljer movern, så det är lätt att kolla det måttet.



Allt mekaniskt arbete kunde göras utan att hissa upp vagnen.

El installation

(3 timmar)

Börjar med att trä in kablarna i skyddsslang, och fäster dessa längs fyrkantsröret.
För att komma åt mitt under vagnen så veva vi upp stödbenen bak och lade 150 mm klossar under stödbenen fram och veva ned de främre stödbenen så att bakändan på vagnen nästan tog i marken, så kunde vi krypa under utan problem.

Lite slack ute vid motorerna, om de skulle röra sig så sträcks inte kablarna.

Nu vet vi hur långt bort centralenheten kan sitta (kablarna måste ju räcka dit)

Kontrollerar så det inte finns något golvvärmerör där det skall borras.
Vi satte på värmen och kände på golvet, det känns ganska tydligt var golvvärme slingorna ligger.

Börjar med att borra ett 5 mm hål för att se om det blir som vi tänkt.






Därefter borras det med ett 25 mm borr och kabelskyddsslangen dras upp genom hålet.

Sen kopplas kablarna in i centralenheten och enheten skruvas fast.

En kabel dras fram till dragstången för inkoppling till ett säkerhets uttag, som kabeln som normalt kopplas i bilen skall sitta i för att movern skall fungera.


Ett 22 mm hål borras för montering av huvudbrytare. (den röda nyckeln på bilden)
Kablarna mellan batteri och centralenhet via huvudbrytare kopplas in.

Till sist så tätades det på utsidan mellan kabelskyddsslangen och golvgenomgången med rikligt av butyl.

Test körning

Motorernas rotation kontrolleras först utan att de ligger an mot däcken.
Sen kontrolleras den automatiska tilläggningen mot däcken.
Där efter så kan man provköra den kompletta installationen,

Helt extrem bra precision!
Går att köra väldigt långsamt och upp till ca 170 mm per sekund helt steglöst.

Tänk på!

Även om det är 12 volt så är strömmen hög, 150 Ampere säkring.
Skydda kablarna så mycket det går med slang.

---------------------------------------------------------------------------------------------

Uppdatering


När vi bytte vagn så montera vi av movern och flytta över till den nya vagnen.

Bilder på den färdiga installationen efter vi bytt vagn, till Polar 590 CTH.

--

På denna vagnen fanns redan ett borrat hål i golvet intill batteriet , som var tätat med butyl.

Vi tog bort tätningsmedlet och fick igenom slangen för kablarna till motorerna.


Det syns dåligt, men kabeln som går fram till säkerhetsuttaget går också ut genom ett litet hål som också fanns färdigt.
Sen har vi tätat allt med ny butyl.
På bilden syns också en lampa som vi monterat för att belysa texten på stänkskyddet. (Ingen praktisk funktion, bara för att vara lite annorlunda.)


Slang och kabel kommer upp precis vid batteriet.
Här sitter också huvudbrytaren för movern monterad.


Under kylskåpet på ytterväggen sitter centralenheten monterad.
Här syns också huvudbrytaren på träväggen.




--










8 kommentarer:

Niclas sa...

Hej,
Bra och utförlig instruktion!
Har dock några frågor...
1. Bytte alt. komplettera med extra batteri?
2. Vilken batterityp, styrka etc.? Intressant även om du inte bytte eller kompletterade. =)
3. Använder du "original" eller eftermonterad laddare, typ Ctech?
4. Har din vagn M-chassi, behövdes då andra fästplattor?

Ha en bra dag!
/Niclas

Mats sa...

Hej,
1. Vi bytte inte batteri, inget extra heller bara "original" batteri.
2. Vi kör med Exide fritidsbatteri på 72Ah.
3. Original laddare, fabrikatet är Mascot och jag tror den är på 20A.
4. Inget M-chassi och inga fäst plattor.

M-chassi är förberett för Al-Ko Mammut mover, det är bara ett hål i chassit så fyrkantsröret kan gå rakt igenom utan att förändra markfrigången. Dessa hål stämmer inte med Truma Mover, där får fyrkantsröret gå under chassit.

Vi har haft denna mover ett antal år nu och den är underbar. Vi kommer in var som helst. Många som är imponerade över hur lätt vi kopplar vagnen till bilen, vi backar sällan bilen till vagnen utan kör vagnen till bilen. Något som också är väldigt smidigt är när vagnen skall ställas i våg i sidled, bara att lägga fram kilen vid ett av däcken och sen smyga upp vagnen med movern samtidigt som man tittar på vattenpasset. Batteriet i vagnen har aldrig tagit slut, men det har batterierna i fjärrkontrollen gjort vid ett tillfälle och då hade vi tur att batterierna till TV:ns fjärrkontroll passa. Nu har vi alltid tre AAA batteri med oss i reserv. Om vi någon gång kommer att byta vagn så flyttar vi över movern.

//Mats

Anonym sa...

Hej
Tack för att du delar med dig av din erfarenhet 👍🏻🙏
Vad heter web affären i Holland där du köpte modern?
Mvh Peter

Mats sa...

Hej
Det är ju några år sen men butiken finns kvar.
https://caravanmovershop.eu/

Fär ett tag sedan gick elektroniken sönder och då skicka vi ner centralenheten till https://caravanmovershop.eu/ de gjorde en felsökning på den men tyvärr gick den inte att rädda, så vi fick ett erbjudande på en ny centralenhet och det nappa vi på. Vi fick en ny, men de skicka även med den gamla och det tycker jag är väldigt proffsigt gjort. En enkel sak men i mina ögon en ärlig firma.

När vi bytte vagn för ett par år sedan så montera vi av movern och flytta över till den nya vagnen. Så mover installationen behöver inte följa med när man säljer vagnen.

Idag vill vi inte ha en vagn utan mover, den har underlättat för oss många gånger och det är inte för att vi inte kan backa med vagn, för det kan vi.:-)

Hoppas du hittar vad du söker på deras hemsida, för de har ett stort sortiment på movers.

Anonym sa...

Stort tack för informationen
Mvh Peter

Anonym sa...

Hej. Mycket bra förklarat och är inne på att köpa en mover. För gammal för att putta snart. :). Har en polar 590.
1:Vart i vagnen drog ni in kabeln från movern?
2: Ska 1st sladd dras till kopplingen vid draget?
3: Sitter centralenheten lång ifrån batteriet?
4: Vart är huvudbrytaren monterad. Ska den sitta lättillgänglig
inne i vagnen?
5: Något du ångra med köpet och skulle köpt bättre mover?

Tack ännu en gång
MVH Fredrik

Mats sa...

Hej. Fredrik,
Mover är värd varenda krona, Hur stark man än är så kan man hamna i situationer som handkraft inte klarar av att flytta vagnen och det inte går att ha bilen kopplad, då klarar oftast movern flytten av vagnen.

Jag har uppdaterat texten i inlägget ovan med lite text och bilder på hur installationen ser ut i vår Polar.
Här hoppas jag är svar på dina frågor:

1:Vart i vagnen drog ni in kabeln från movern?
- Kabeln går in i vagnen bakom stänkskyddet på vänster sida.
2: Ska 1st sladd dras till kopplingen vid draget?
- Ja, den följer balken under vagnen fram till draget.
3: Sitter centralenheten lång ifrån batteriet?
- Nej, bara några decimetrar, se bild ovan. Det är möjligt att fjärrkontrollens räckvidd blir lite kortare när centralenheten monteras så här nära men vi tycker det funkar.
4: Vart är huvudbrytaren monterad. Ska den sitta lättillgänglig
inne i vagnen?
- Se bild ovan, vi har för vana att alltid försöka att slå ifrån huvudbrytaren så fort vi inte använder movern.
5: Något du ångra med köpet och skulle köpt bättre mover?
- Ångrar inget med denna mover, att man med en knapptryckning kan lägga an den mot däcken gör det hela mycket smidigt. Sen att det går att styra med en
nogrannhet på i princip ett par millimetrar är underbart.
Vi använder ofta en kil under det ena däcket för att få vagnen i våg i sidled, och då är det kanon med movern, man kan stå vid vattenpasset när man kör upp. istället för att köra upp på kilen med hjälp av bilen.
Vi har inte haft något annat fabrikat på mover så vi vit ju inte om det finns något bättre, men vi saknar inger med detta fabrikat och typ.

Köp en mover du ångrar dig inte.

Anonym sa...

Tack så hjärtligt av ditt snabba svar. Utmärkt förklaring och nu har jag i handlat en Mover. Blir installation nästa år innan vi ska ut på vägarna igen.
Önskar dig en trevlig jul

MVH Fredrik